ALLMÄNNA VILLKOR OCH PRISUPPGIFTER FÖR ALERTA ELEKTRIKER 24 AB
1. Tillämpninghet
Dessa Allmänna Villkor gäller för samtliga tjänster som tillhandahålls av Alerta elektriker 24 AB (Alerta elektriker), org.nr 559327-2171.
2. Tjänster
Alerta elektriker utför elarbeten, exempel på detta: sätter upp belysning, byter eluttag, monterar laddinfrastruktur med mera. Exempel på några av de tjänster vi erbjuder: Elinstallation, Eljour, Felsökning, Belysning, Elcentral, Laddbox, Smarta hem
3. Avtal, beställning
Alerta elektrikers tjänster kan beställas antingen direkt genom att ringa 076 008 40 88, eller genom att fylla i ett formulär. Som beställare ligger det på kundens ansvar att meddela om arbetet önskas som jour eller som planerat arbete.
4. Tjänsternas utförande
Alerta Elektriker åtar sig att genomföra de beställda tjänsterna inom avtalad tid och att utföra dem professionellt, i enlighet med aktuell lagstiftning och branschens standarder.
5. Material
Alerta Elektriker tar på sig ansvaret att införskaffa det nödvändiga materialet för arbetet, såvida inte annat avtalats. Materialet köps in från auktoriserade elgrossister, och kunden faktureras baserat på nettopriset med ett tillägg på 20%. All material tillhör Alerta elektriker 24 AB tills betalningen är helt erlagd.
6. Priser och avgifter
Alerta elektriker erbjuder fasta priser på startpaket för våra tjänster, samt separata offerter. Arbetstid utöver startpaketet debiteras per påbörjad halvtimme.
Aktuell prislista ink moms och rot-avdrag:
SERVICEBIL – 188 kr
Planerat arbete – Startpaket (Ink 2h arbete) – 2264kr/st
Planerat – mertid per timme – 600kr/h
Jourer:
Akut eljour – Startpaket (Ink 2h arbete) – 4990 kr/st
Jour – mertid per timme – 1050 kr
Aktuell prislista exkl moms och rot-avdrag:
SERVICEBIL – 150 kr
Planerat arbete – Startpaket (Ink 2h arbete) – 2586kr/st
Planerat – mertid per timme – 685kr/h
Jourer:
Jour under dagen – Startpaket (Ink 2h arbete) – 4163 kr
Akut eljour – Startpaket (Ink 2h arbete) – 5638 kr
Jour – mertid per timme – 1200 kr
Aktuell prislista Laddbox utöver standardinstallationen, exkl moms och skattereduktion:
Laddboxinstallation – Arbetstid utöver standardinstallation (3h) – 685kr/h
Laddboxinstallation – Lastbalansering pulse – 1450kr/st
Laddboxinstallation – Lastbalansering Enegic – 4499kr/st
Laddboxinstallation – Kapsling 4mod – 449kr/st
Laddboxinstallation – Kapsling 6mod – 499kr/st
Laddboxinstallation – Kapsling 8mod – 549kr/st
Laddboxinstallation – Kabel 5g2,5 utöver standardinstallation – 200kr/m
Laddboxinstallation – Kabelhållare Typ 2 – Svart – 699kr/st
Laddboxinstallation – Kabelhållare Typ 1 – Svart – 499kr/st
Servicebil och arbetstid specificeras separat på fakturan.
Priset för en jourutryckning omfattar upp till två timmars arbete samt servicebil. Vi siktar alltid på att vara framme inom en timme, men detta kan vi inte alltid säkerställa. Om vi under en jourutryckning inte kan lösa ett akut problem inom två timmar fortsätter vi arbeta, och debitering sker då per påbörjad timme utöver det. De första två timmarna börjar räknas från det att elektrikern anländer till platsen. Om resvägen till platsen för jourarbetet tar mer än 30 minuter, räknas den extra restiden som en del av de två timmarna.
Storhelgstillägg om 2000:- inkl. moms tillkommer på ordinarie priser på:
Julafton, Nyårsafton, Påskafton, Midsommarafton
En fakturaavgift om 25:- debiteras om vi måste skicka dig pappersfaktura. Gör du inget aktivt val kommer fakturan skickas elektroniskt via epost.
7. Fakturering
Betalning sker enligt faktura, där förfallodatum specificeras (standardtid är 10 dagar). Alerta Elektriker kan komma att begära en kreditupplysning vid bokning. Om inte en eventuell huvudman, exempelvis en bostadsrättsförening eller ett företags hyresvärd, står för betalningen, ligger ansvaret hos beställaren. Fakturan ska vara betald till Alerta Elektriker senast på det angivna förfallodatumet. Om betalningen uteblir har Alerta Elektriker rätt att ta ut dröjsmålsränta i enlighet med § 6 i Räntelagen, samt att begära ersättning för påminnelseavgift och inkassokostnader.
Om ett arbete sträcker sig under en längre tid har Alerta elektriker rätt att delfakturera.
8. Rotavdrag
Information angående vilka arbeten som kvalificerar för ROT-avdrag finns tillgänglig på Skatteverkets hemsida (Skatteverkets webbsida). Om du vill utnyttja ROT-avdraget bör detta meddelas vid tidpunkten för beställning. Som kund bär du ansvar för att tillhandahålla fullständiga och korrekta uppgifter för ROT-avdraget. Det ligger också på ditt ansvar att försäkra att du uppfyller kraven för att erhålla avdraget. Om Skatteverket inte godkänner avdraget, förbehåller sig Alerta Elektriker rätten att fakturera kunden för den del som inte täcks av Skatteverket. Vid justeringar eller ändringar av ROT-avdraget gentemot försäkringsbolag kan Alerta Elektriker ta ut en administrationsavgift på 200 kr för hantering och ändring.
9. Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal (2005:59) har du som privatperson en ångerrätt på 14 dagar för planerade arbeten. Denna ångerrätt gäller dock inte för jourarbeten. För att utnyttja din ångerrätt behöver du informera Alerta Elektriker inom dessa 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla från dagen då du lagt din beställning.
Om du som kund önskar att arbetet påbörjas under denna ångerfrist upphör rätten till ånger, och du är skyldig att betala det överenskomna priset.
Notera att ångerrätt inte gäller för företagskunder eller bostadsrättsföreningar.
10. Villkor för avbokning
Laddboxinstallation:
-
Du kan avboka utan kostnad upp till 48 timmar innan arbetet ska utföras. Efter detta tillkommer en avbokningsavgift om 1 000 kr inkl. moms.
Planerade arbeten:
-
Du kan avboka utan kostnad upp till 48 timmar innan arbetet ska utföras. Efter detta tillkommer en avbokningsavgift om 1 000 kr inkl. moms.
Jourarbeten:
-
När ett jourarbete har registrerats hos Alerta Elektriker anses det som påbörjat. Om kunden avbokar innan vi anländer, debiteras en avgift på 1 600 kr inkl. moms för det inledda arbetet. Det går inte att omboka jourarbeten.
11. Avtalstid
Villkoren är i kraft från det att kunden lägger en beställning tills den beställda tjänsten är fullständigt utförd och betalningen är helt erlagd.
12. Garanti
Vi lämnar 2 års garanti på material enligt våra grossisters villkor, dock lämnas inga garantier på kundens egen inköpta material.
För att garanti ska gälla måste fakturan vara slutbetald efter färdigt arbete.
13. Reklamation
Om du upptäcker ett fel i en tjänst som Alerta Elektriker har utfört ska du omedelbart reklamera detta till oss. Reklamationen ska ske inom en rimlig tidsperiod efter att felet upptäcktes, eller när du rimligen borde ha upptäckt det, men senast inom 3 år från det att tjänsten utfördes.
En reklamation som inkommit inom två månader från det att felet noterades kommer alltid att betraktas som tidsenlig. Om du inte reklamerar i tid kan du förlora rätten att framföra klagomålet.
För att reklamera en tjänst, vänligen skicka ett e-postmeddelande till kontakt@alertaelektriker.se. Beskriv felet så detaljerat som möjligt i ditt meddelande.
14. Påföljder vid fel
Alerta Elektriker förbinder sig att snabbt och kostnadsfritt rätta till eventuella brister i utförda tjänster. Detta åtagande omfattar även resekostnader, men gäller inte om korrigeringsåtgärderna orsakar överdriven olägenhet eller kostnad i relation till felets inverkan på kunden. En kund kan välja att avstå från rättelse om det finns särskilda grunder för det. Om Alerta Elektriker inte åtgärdar en påtalad brist inom en rimlig tid, har kunden rätt till ett prisavdrag eller att bryta avtalet i enlighet med konsumenttjänstlagen. Kunden ska i normalfallet inte behöva acceptera mer än två avhjälpningsförsök för samma fel. Efter det kan kunden kräva prisavdrag eller avbryta avtalet.
15. Ansvarsbegräsning
Alerta Elektriker tar inte ansvar för korrektheten eller fullständigheten av den information du som kund tillhandahåller vid offertförfrågningar eller bokningar. Vi ansvarar heller inte för någon förlust eller skada som uppstår på grund av vilseledande eller inkorrekt information, eller försummelser från någon annan än våra anställda.
Alerta Elektrikers ansvar begränsas till direkta skador som kunden drabbas av till följd av misstag eller försummelser av Alerta Elektrikers personal under utförandet av uppdraget.
16. Personuppgifter
När du kontaktar oss för en bokningsförfrågan samlar vi in och lagrar information om dig. Vi säkerställer alltid att dina personuppgifter behandlas på ett tryggt sätt och i enlighet med gällande lagar.
Denna information används för att uppfylla våra förpliktelser gentemot dig, för administration, felsökning, support, fakturering, att uppfylla våra rättsliga skyldigheter samt för marknadsföring av våra tjänster.
Om det krävs för att uppfylla våra förpliktelser gentemot dig kan uppgifter delas med våra samarbetspartners. Dina personuppgifter kommer dock inte att delas med andra tredje parter, om det inte krävs enligt lag eller beslut av myndighet.
17. Force majeure
Om Alerta Elektriker, eller dess underleverantörer, hindras från att utföra uppdraget på grund av omständigheter utanför deras kontroll (såsom men inte begränsat till strejk, brand, översvämning, extremt väder, naturkatastrofer, krig, uppror, skadegörelse, sabotage, upplopp, myndighetsåtgärder eller restriktioner) som inte kunde förutses vid avtalstillfället, befrias Alerta Elektriker från sitt åtagande enligt Avtalet.
När dessa oförutsedda omständigheter upphör ska avtalets fullgörande återupptas. Om ett planerat arbete försenas på grund av dessa skäl i mer än en vecka, har båda parter rätt att omedelbart avsluta Avtalet.
18. Avtalsändring
Alla förändringar i Avtalet måste dokumenteras skriftligen och erhålla godkännande från båda parterna för att anses giltiga.
19. Lag och tvist
Om det uppstår en tvist kan du vända dig antingen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, eller till en allmän domstol.